10 bästa marknadsföringstrenderna för 2022 – sociala media marknadsföring – Webbbyrå
Digital marknadsföring förändras och utvecklas hela tiden. Men en stor nyhet för just 2022 är att varumärken och företag inte bara bör planera deras framtida digitala marknadsföring utan också lära sig att dra nytta av den på bästa sätt. Vi lär dig de 10 bästa digitala marknadsföringstrenderna för 2022 och hur du kan använda dem på bästa sätt.
1). “Meta” finns överallt
Facebook bytte för ett tag sedan namn till “Meta” eftersom Facebook numera fokuserar på Metaverse: en stor satsning med syfte att förbättra virtuella upplevelser. Detta är en enormt språng för framtidens webb och ett tips är att leta efter olika möjligheter för ditt företag inom ramen för Metaverse.
2). Influencers fortsätter att växa och även för B2B
Under 2021 estimeras marknaden för influencers uppgått till hela 13.8 biljoner dollar. Under 2022 förväntas den växa ytterligare och en kraftig ökning förväntas även för marknaden av B2B influencers. Ett tips är att dra nytta av denna fortsätta ökning och leta efter möjliga samarbeten med influencers för ditt företag.
3). Digital marknadsföring utmanas av integritet
Under längre tid har företagare litat på insamlad data för att automatiskt kunna optimera annonsresultat. Men de nya integritetsbestämmelserna efter iOS-uppdateringen och den planerade borttagningen av cookies har gjort att mängden användbar data vid digital marknadsföring minskat kraftigt. Ett tips är att bedöma vilken inverkan detta har på just ert företags annonsering och försök att vara så proaktiv som möjligt.
4). Digitala marknadsförare blir allt mer strategiska
Den artificiella intelligensen, automatiseringen och maskininlärning tar allt mer över mycket av själva arbetet med digital marknadsföring. Just därför måste du i din roll som marknadsförare bli allt mer strategisk. Se därför till att ni tänker mer strategiskt och fokuserar på vad som verkligen driver ert företags affärstillväxt.
5). Den nya sociala valutan är upplevelser
Företag fortsätter att använda mun-till-mun metoden för att få social uppmärksamhet. Annonseringsplattformar används allt mer och av allt fler, det blir bullrigare och svårare för en att ta plats. Det är därför ännu viktigare att fokusera på att att skapa upplevelser i varje skede av interaktion med kunder för att kunna få till mun-till-mun metoden på sociala medier.
6). Digitala jobb fortsätter att växa
Digital kompetens fortsätter att öka och är den mest efterfrågade yrkeskompetensen. Trots det finns ett stort kompetensgap mellan antalet företag som söker efter digital kompetens och kompetensen som faktiskt finns på marknaden. Ett tips är att du som marknadsförare ser till att utvecklas för att kunna vara relevant och att du som ledare inom ett företag/organisation utvecklar digitala färdighetersplaner för hela er organisation.
7). Facebook (Meta) är här för att stanna
Det talas om att Facebook tappar allt fler användare. Det stämmer inte, Facebook har just nu nästan 3 miljarder användare och antalet fortsätter att öka varje månad. Så du bör anta att Facebook (Meta) är här för att stanna och du som företagare bör ha det i åtanke.
8). Webbplatser blir allt snabbare
Allt mer trafik till webbplatser sker via mobila enheter. Ändå har många webbplatser inte optimerat sina sidor för mobila användare. Hastigheten kommer fortsätta att bli ännu viktigare- så se till att optimera er webbplats för både mobil och dator.
9). Allt styrs av algoritmer
Allt inom digital marknadsföring är styrt av algoritmer: nyhetsflöden i sociala medier, visningsannonser, sociala annonser, sökmotoroptimering m.m. Algoritmerna finns där för att optimera för användarupplevelsen. Så se till att ni är relevanta och tillhandahåller en användarupplevelse som era kunder vill ha, om inte det görs så blir ert innehåll mindre synligt.
10). Mindre är mer
Det finns en mängd kanaler, plattformar och alternativ för digital marknadsföring och man vill såklart finnas och synas överallt. Men det finns en fara i att inte hinna eller kunna vara överallt, då är det smart att fokusera på att dominera på en marknadsföringskanal och sträva efter att göra färre saker men att göra dessa till fullo.
10 bästa marknadsföringstrenderna för 2022 – Powerbank iphone 13
Jag var i kontakt med många olika webbyråer för att få hjälp att bygga min hemsida. Till slut föll mitt val på Digital Webbyrå, mycket tack vare bemötandet från Desirée redan i första kontakt, men även för att hon har varit närvarande under hela processen. Hemsidan som sedan byggdes överträffade min förväntningar och jag är mycket nöjd. Kan varmt rekommendera Digital Webbyrå!
Peter Freme
Ägare
Peter Freme AB
Vi har haft hjälp av Digital Webbyrå i några månader och är jättenöjda!
De har gjort alla nödvändiga inställningar i Ads manager och skapar också våra kampanjer. Vi bollar innehåll och vi får ofta olika förslag och idéer till upplägg och optimering. Jag blev positivt överraskad när vi även fick in snygga bildförslag till våra kampanjer. Löpande får vi också information om hur det går för kampanjerna och vilka inställningar och optimeringar som Digital Webbyrå gör och det är mycket uppskattat.
Josefine Helenius
VD / Grundare
Screw my Beauty AB
Salutiva har samarbetat med Digital Webbyrå för framtagande av vår hemsida.
Samarbetet har fungerat väl, vi har hela tiden haft en bra och smidig dialog kring vår sidas utseende, innehåll och funktion där Digital Webbyrå haft kloka tankar och en erfarenhet som hjälpt oss på vägen.
När vi nu efter lanseringen ser på resultatet kan vi konstatera att vi är mycket nöjda!
Svenja Andersén
Grundare
Salutiva AB
Overall we are content! The final outcome was exactly as the prototype, except from the parts we decided to modify during the implementation.
We are also very happy with the mobile implementation and your suggestions about it (we understand we didnt deliver a specific design, but the final mobile implementation was what we had in mind). Moreover, we appreciate your support and prompt replies in technical questions.
I would like to thank you one more time for the help and the fulfilment of the project!
Minas Roukas
VD
acedev solutions AB
Digital Webbyrå har helhjärtat gått in med uppdraget att skapa en ny hemsida för konstagenturen Femart. Dem har varit lyhörda och kunniga mot alla våra idéer, funderingar och höga krav – De förstod våra behov och omsatte dem proffesionellt i praktiken. Dem fokuserar på kundens och besökarnas behov, de gick hela vägen och gjorde även det lilla extra. De har varit öppna och lätta att ha att göra med då de har mycket hög servicenivå.
Jag rekommenderar varmt att anlita Digital Webbyrå om du har tankar på att skapa en ny hemsida!