10 bästa marknadsföringstrenderna för 2022

10 bästa marknadsföringstrenderna för 2022

10 bästa marknadsföringstrenderna för 2022 – sociala media marknadsföringWebbbyrå

Digital marknadsföring förändras och utvecklas hela tiden. Men en stor nyhet för just 2022 är att varumärken och företag inte bara bör planera deras framtida digitala marknadsföring utan också lära sig att dra nytta av den på bästa sätt. Vi lär dig de 10 bästa digitala marknadsföringstrenderna för 2022 och hur du kan använda dem på bästa sätt. 

 

1). “Meta” finns överallt

 

Facebook bytte för ett tag sedan namn till “Meta” eftersom Facebook numera fokuserar på Metaverse: en stor satsning med syfte att förbättra virtuella upplevelser. Detta är en enormt språng för framtidens webb och ett tips är att leta efter olika möjligheter för ditt företag inom ramen för Metaverse. 

 

2). Influencers fortsätter att växa och även för B2B

 

Under 2021 estimeras marknaden för influencers uppgått till hela 13.8 biljoner dollar. Under 2022 förväntas den växa ytterligare och en kraftig ökning förväntas även för marknaden av B2B influencers. Ett tips är att dra nytta av denna fortsätta ökning och leta efter möjliga samarbeten med influencers för ditt företag. 

 

3). Digital marknadsföring utmanas av integritet 

 

Under längre tid har företagare litat på insamlad data för att automatiskt kunna optimera annonsresultat. Men de nya integritetsbestämmelserna efter iOS-uppdateringen och den planerade borttagningen av cookies har gjort att mängden användbar data vid digital marknadsföring minskat kraftigt. Ett tips är att bedöma vilken inverkan detta har på just ert företags annonsering och försök att vara så proaktiv som möjligt.

 

4). Digitala marknadsförare blir allt mer strategiska 

 

Den artificiella intelligensen, automatiseringen och maskininlärning tar allt mer över mycket av själva arbetet med digital marknadsföring. Just därför måste du i din roll som marknadsförare bli allt mer strategisk. Se därför till att ni tänker mer strategiskt och fokuserar på vad som verkligen driver ert företags affärstillväxt. 

 

5). Den nya sociala valutan är upplevelser 

 

Företag fortsätter att använda mun-till-mun metoden för att få social uppmärksamhet. Annonseringsplattformar används allt mer och av allt fler, det blir bullrigare och svårare för en att ta plats. Det är därför ännu viktigare att fokusera på att att skapa upplevelser i varje skede av interaktion med kunder för att kunna få till mun-till-mun metoden på sociala medier.

 

6). Digitala jobb fortsätter att växa 

 

Digital kompetens fortsätter att öka och är den mest efterfrågade yrkeskompetensen. Trots det finns ett stort kompetensgap mellan antalet företag som söker efter digital kompetens och kompetensen som faktiskt finns på marknaden. Ett tips är att du som marknadsförare ser till att utvecklas för att kunna vara relevant och att du som ledare inom ett företag/organisation utvecklar digitala färdighetersplaner för hela er organisation.

 

7). Facebook (Meta) är här för att stanna 

 

Det talas om att Facebook tappar allt fler användare. Det stämmer inte, Facebook har just nu nästan 3 miljarder användare och antalet fortsätter att öka varje månad. Så du bör anta att Facebook (Meta) är här för att stanna och du som företagare bör ha det i åtanke. 

 

8). Webbplatser blir allt snabbare 

 

Allt mer trafik till webbplatser sker via mobila enheter. Ändå har många webbplatser inte optimerat sina sidor för mobila användare. Hastigheten kommer fortsätta att bli ännu viktigare- så se till att optimera er webbplats för både mobil och dator. 

 

9). Allt styrs av algoritmer 

 

Allt inom digital marknadsföring är styrt av algoritmer: nyhetsflöden i sociala medier, visningsannonser, sociala annonser, sökmotoroptimering m.m. Algoritmerna finns där för att optimera för användarupplevelsen. Så se till att ni är relevanta och tillhandahåller en användarupplevelse som era kunder vill ha, om inte det görs så blir ert innehåll mindre synligt. 

 

10). Mindre är mer 

 

Det finns en mängd kanaler, plattformar och alternativ för digital marknadsföring och man vill såklart finnas och synas överallt. Men det finns en fara i att inte hinna eller kunna vara överallt, då är det smart att fokusera på att dominera på en marknadsföringskanal och sträva efter att göra färre saker men att göra dessa till fullo.

10 bästa marknadsföringstrenderna för 2022 – Powerbank iphone 13