TikTok’s nya “Repost”-knapp

TikTok’s nya "Repost"-knapp

marknadsföring för 2022 – sociala media marknadsföringWebbbyrå

Vill du skapa en framgångsrik TikTok-ads?
Intresseanmälan är inte bindande

 

TikTok har tagit fram och testar just nu sin nya “Repost”-knapp. Repost-knappen är TikToks egna version av Twitters ”retweet” och gör att TikTok-  användarna kan marknadsföra en video till sina vänner på TikTok. Den repost:ade videon visas inte på användarens egna TikTok-profil utan skickas istället ut till vänners ”For You”-flöden.

 

Repost- knappen är inte tillgänglig på hela TikTok utan kan bara användas på videor du ser när du bläddrar i ditt eget For You-flöde.  Det är helt enkelt ett sätt att öka synligheten för de videos som du redan har rekommenderats utifrån algoritmer. Däremot måste TikTok- användarna skapa sin egna video med originalinnehållet för att kunna använda repost- knappen. 

 

Repost- knappen har tidigare använts av ”Vine” (videoplattformen som köptes av Twitter men som lades ner för flera år sedan) som då kallade funktionen för ”revine” och som gjorde det möjligt för användare att posta om en video för ökad synlighet. Vines revine- knapp fick dock kritik eftersom vissa användare missbrukade funktionen genom att erbjuda ett så kallat ”revine 4 revine”,  alltså att grupper kom överens om att marknadsföra varandras videos. Samma problematik finns hos Instagram där grupper av användare systematiskt utbyter likes och kommentarer i ett försök att utmanövrera algoritmen. 

 

TikTok har idag den starkaste algoritmen och tack vare algoritmen skapar TikTok exakta och mycket personliga For You-flöden för sina användare. Det finns därför en risk att TikTok- kreatörer försöker ”spela” med algoritmen genom att använda den nya Repost-knappen. Men TikTok arbetar med att lösa detta ev. problem genom att deras Repost-knapp ska fungera annorlunda jämfört med Vine’s revine- knapp. TikTok- användare kommer bara att se repost:ade rekommendationer i det fall de är gemensamma vänner med personen som lade upp videon igen. Genom att begränsa rekommendationerna till endast vänner så undviker TikTok risken att kreatörer går ihop som de tidigare gjort på Vine och Instagram. 

 

Repost- knappen testas just nu av TikTok, men bara för ett begränsat antal användare. Den nya funktionen har redan väckt stor uppmärksamhet på Twitter eftersom användare har lagt upp skärmdumpar av den. Många verkar tro att det är en ny funktion som alla har tillgång till men så är inte fallet, inte ännu. 

 

Om du är en av de lyckligt lottade som har tillgång till Repost-knappen kommer du att kunna använda den när du bläddrar i ditt For You-flöde. När du trycker på knappen på en video så kommer TikTok informera dig om att videon kommer att vara synlig för dina vänner. Du kommer också bli tillfrågad om du vill dela några ord om varför du lade upp videon igen. Det du skriver visas inte som kommentar på videon utan det flaggas direkt på själva videon ovanför skaparens namn och videobeskrivning. Här ser du vilka av dina vänner som har lagt upp innehållet på nytt och du kan trycka på “reposted” och läsa deras kommentarer i ett litet popup-fönster.

 

I vissa fall syns knappen ”Repost” istället som “Rekommendera”. Det beror på att TikTok fortfarande testar vilket ord de vill använda sig av för den nya funktionen, men det är samma funktion.  

 

Det återstår att se om TikTok kommer att erbjuda Repost-knappen för samtliga av sina användare i framtiden. Om så blir fallet kommer helt nya möjligheter att öppnas upp för kreatörer när det kommer till att få sitt innehåll upptäckt på TikTok, än vad som är möjligt idag. Idag handlar TikTok om rekommendationer framtaget av algoritmer, men repost- knappen innebär en ökad möjlighet för personliga förslag utan inblandning av algoritmer.

10 bästa marknadsföringstrenderna för 2022 – Powerbank iphone 13 TikTok’s nya “Repost”-knapp

Vill du skapa en framgångsrik TikTok-ads?
Intresseanmälan är inte bindande

Facebook Ads problem Iphone