TikTok’s nya “Repost”-knapp
marknadsföring för 2022 – sociala media marknadsföring – Webbbyrå
TikTok har tagit fram och testar just nu sin nya “Repost”-knapp. Repost-knappen är TikToks egna version av Twitters ”retweet” och gör att TikTok- användarna kan marknadsföra en video till sina vänner på TikTok. Den repost:ade videon visas inte på användarens egna TikTok-profil utan skickas istället ut till vänners ”For You”-flöden.
Repost- knappen är inte tillgänglig på hela TikTok utan kan bara användas på videor du ser när du bläddrar i ditt eget For You-flöde. Det är helt enkelt ett sätt att öka synligheten för de videos som du redan har rekommenderats utifrån algoritmer. Däremot måste TikTok- användarna skapa sin egna video med originalinnehållet för att kunna använda repost- knappen.
Repost- knappen har tidigare använts av ”Vine” (videoplattformen som köptes av Twitter men som lades ner för flera år sedan) som då kallade funktionen för ”revine” och som gjorde det möjligt för användare att posta om en video för ökad synlighet. Vines revine- knapp fick dock kritik eftersom vissa användare missbrukade funktionen genom att erbjuda ett så kallat ”revine 4 revine”, alltså att grupper kom överens om att marknadsföra varandras videos. Samma problematik finns hos Instagram där grupper av användare systematiskt utbyter likes och kommentarer i ett försök att utmanövrera algoritmen.
TikTok har idag den starkaste algoritmen och tack vare algoritmen skapar TikTok exakta och mycket personliga For You-flöden för sina användare. Det finns därför en risk att TikTok- kreatörer försöker ”spela” med algoritmen genom att använda den nya Repost-knappen. Men TikTok arbetar med att lösa detta ev. problem genom att deras Repost-knapp ska fungera annorlunda jämfört med Vine’s revine- knapp. TikTok- användare kommer bara att se repost:ade rekommendationer i det fall de är gemensamma vänner med personen som lade upp videon igen. Genom att begränsa rekommendationerna till endast vänner så undviker TikTok risken att kreatörer går ihop som de tidigare gjort på Vine och Instagram.
Repost- knappen testas just nu av TikTok, men bara för ett begränsat antal användare. Den nya funktionen har redan väckt stor uppmärksamhet på Twitter eftersom användare har lagt upp skärmdumpar av den. Många verkar tro att det är en ny funktion som alla har tillgång till men så är inte fallet, inte ännu.
Om du är en av de lyckligt lottade som har tillgång till Repost-knappen kommer du att kunna använda den när du bläddrar i ditt For You-flöde. När du trycker på knappen på en video så kommer TikTok informera dig om att videon kommer att vara synlig för dina vänner. Du kommer också bli tillfrågad om du vill dela några ord om varför du lade upp videon igen. Det du skriver visas inte som kommentar på videon utan det flaggas direkt på själva videon ovanför skaparens namn och videobeskrivning. Här ser du vilka av dina vänner som har lagt upp innehållet på nytt och du kan trycka på “reposted” och läsa deras kommentarer i ett litet popup-fönster.
I vissa fall syns knappen ”Repost” istället som “Rekommendera”. Det beror på att TikTok fortfarande testar vilket ord de vill använda sig av för den nya funktionen, men det är samma funktion.
Det återstår att se om TikTok kommer att erbjuda Repost-knappen för samtliga av sina användare i framtiden. Om så blir fallet kommer helt nya möjligheter att öppnas upp för kreatörer när det kommer till att få sitt innehåll upptäckt på TikTok, än vad som är möjligt idag. Idag handlar TikTok om rekommendationer framtaget av algoritmer, men repost- knappen innebär en ökad möjlighet för personliga förslag utan inblandning av algoritmer.
10 bästa marknadsföringstrenderna för 2022 – Powerbank iphone 13 TikTok’s nya “Repost”-knapp
Facebook Ads problem Iphone
Jag var i kontakt med många olika webbyråer för att få hjälp att bygga min hemsida. Till slut föll mitt val på Digital Webbyrå, mycket tack vare bemötandet från Desirée redan i första kontakt, men även för att hon har varit närvarande under hela processen. Hemsidan som sedan byggdes överträffade min förväntningar och jag är mycket nöjd. Kan varmt rekommendera Digital Webbyrå!
Peter Freme
Ägare
Peter Freme AB
Vi har haft hjälp av Digital Webbyrå i några månader och är jättenöjda!
De har gjort alla nödvändiga inställningar i Ads manager och skapar också våra kampanjer. Vi bollar innehåll och vi får ofta olika förslag och idéer till upplägg och optimering. Jag blev positivt överraskad när vi även fick in snygga bildförslag till våra kampanjer. Löpande får vi också information om hur det går för kampanjerna och vilka inställningar och optimeringar som Digital Webbyrå gör och det är mycket uppskattat.
Josefine Helenius
VD / Grundare
Screw my Beauty AB
Salutiva har samarbetat med Digital Webbyrå för framtagande av vår hemsida.
Samarbetet har fungerat väl, vi har hela tiden haft en bra och smidig dialog kring vår sidas utseende, innehåll och funktion där Digital Webbyrå haft kloka tankar och en erfarenhet som hjälpt oss på vägen.
När vi nu efter lanseringen ser på resultatet kan vi konstatera att vi är mycket nöjda!